|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
|
PARAVENT, Mo.ë Vienna, Vienna, 2014, (Installation view). |
Jakub Tomáš
Paradox lháře
Soubor maleb z posledního roku
zastřešil Jakub Tomáš názvem odkazujícím ke známému
filozofickému výroku o kréťanech. Rozplétání tohoto tvrzení
skýtá možnost volného pádu do studny logiky a v této
souvislosti nám připomíná, že malířství samo o sobě logické
není a zůstane navždy ze své podstaty pouhou zřetězenou iluzí
a že je relevantní skrze malbu s divákem rozehrát vzrušující
hru. S tímto doporučením tedy divák hledí na Jakubovo
obrazy, které může označit buď jako mechanické reprodukce
fotografických předloh, ale stejně tak je může číst jako
volnou expresivní koláž. S podobnou nerozhodností může uvažovat
o rozdílu mezi abstrakcí, figurálním zobrazením, portrétem nebo
zátiším. Jakýmsi uvolněním pro pozorovatele zůstává možnost
označit tuto směsici žánrů jako přeludy nebo sny, kde je vše
zveličené, těkající a skákavé.
Všechny obrazy malované doslovně
realistickým a zároveň smyslově stimulujícím způsobem zde
prostupuje motiv papírového modelu nebo vratké konstruktivní
plastiky. Model se stává jediným ústředním motivem a jediným
vodítkem k hledání skrytých obsahů. Drobná plastika slouží
jako animační rozvinutelná plocha, která cloní i zviditelňuje
druhý plán v podobě jakési zástěny. Pro tyto scénické
instalace lze najít zřídka skutečné měřítko a přesnou
prostorovou orientaci, protože malířský záznam samolibě skáče
od plošné mlhavosti k fotograficky plastické věrnosti k.
Animace se odvíjí skrze zdvojování, zrcadlení, tvarové víření,
barevnou inverzi, vše se děje ve jménu fascinace opakování a
mnohosti, vše je přísně organizováno. Kromě jakési obecnější
obhajoby magrittovské zrady zde nacházíme mnoho konkrétních
kunsthistorických a kulturních odkazů, ale podstatnější je
samotná atmosféra obrazů. Ta se proměňuje v jemných
valérech od nezúčatněnosti, existenconální tísně až
k nevídaně dojemné schopnosti soucitu.
Výstava, kterou Jakub Tomáš
připravil pro Galerii 35M2, zaujme usilovnou snahou hlubšího
porozumění malovaného obrazu jako takového. Jakub nám totiž
předkládá celkem čitelnou a po právu přepjatou definici malby
– prvotní by měla být práce ne s celkem, ale především
s obrazovým fragmentem a to v úzkém vztahu k samotné
metodě práce, jež má být odhalena, aby zastírala skutečnou
povahu věcí. Přesvědčuje nás, že malíř smí použít
stejnou strategii jako umělec iluzionista. Cílem jakuba Tomáše
samozřejmě není touha diváka pouze pobavit, ale přinutit jej aby
sám hledal pravdu a rozpoznal klam na tom správném místě.
Michal Pěchouček
|
LIAR PARADOX, 35m2 Gallery, Prague, 2014, (installation view). |
|
LIAR PARADOX, 35m2 Gallery, Prague, 2014, (installation view). |
|
LIAR PARADOX, 35m2 Gallery, Prague, 2014, (installation view). |
|
LIAR PARADOX, 35m2 Gallery, Prague, 2014, (installation view). |
|
LIAR PARADOX, 35m2 Gallery, Prague, 2014, (installation view). |
|
LIAR PARADOX, 35m2 Gallery, Prague, 2014, (installation view). |
Jakub Tomáš / Stafáž přítomnosti
21. 5. – 25. 6. 2014
OFFFORMAT gallery, Brno
Obraz
Dobrý den pane Courbete, Signacu, Cézanne! parafrázuje známý obraz
autora manifestu realismu. Měšťané, jejichž pozornosti a uznání se
Courbet dovolával, jsou v Tomášově podání nahrazeni malíři –
pokračovateli. Mění se perspektiva, umělec se zdraví s umělci, kteří
teprve přijdou, ani oni to nebudou mít lehké, to zase víme my, z naší
perspektivy o sto padesát let dál, a tato je nám současně připomenuta
tím, na co bychom při zkoumání figurální kompozice málem zapomněli –
totiž, že se díváme na zátiší. Figurální zátiší? Iluzivní malba Jakuba
Tomáše nevytváří iluzi skutečného setkání Courbeta se Signacem a
Cézannem, ti se stávají informacemi, významy a představami, které lze
modelovat v prostoru. Jakub konstruuje mentální prostor jako scénu, pro
níž naše těkající i uvážlivá pozornost vystřihuje obrázky.
Scéničnost
těchto iluzivně prostorových koláží plynule navazuje na předchozí
Jakubovy cykly s náměty inscenovaných zátiší, letních kin, divadelních
jevišť či prostoru před školní tabulí. Obraz jako prostor, na němž je
cosi předváděno, sám sebe tematizuje a komentuje zobrazeným námětem. V
malířských cyklech z let 2010 až 2013 autor ještě umocňuje divácký
pohled kruhovými formáty obrazů – rám, vymezení pozorované scény, se
přizpůsobuje oblosti lidského zorného pole, teatralizuje do tvaru
divadelního kukátka.
Motiv konstrukce, a to zejména konstrukce ze
stavebních materiálů odkazující na fenomén kutilství, v posledních
letech úspěšně prosákl do všech výtvarných oborů. V tomto trendu se
svébytně pohybuje i Jakub, když nasbíraný obrazový materiál prvně jako
„malý modelář“ stříhá, podlepuje, prořezává a vsazuje do scény s dalšími
předměty, aby z něj vznikl model – předloha pro malovaný obraz.
Aranžovaný nebo nahodilý výsek ze světa hromadících se reprodukcí,
kartonů a špejlí. Obraz skutečnosti.
Konstrukce scén pracují s
literárními, historickými či kunsthistorickými odkazy, tematizují
možnosti zachycení pohybu či obecněji času v obraze (iluzi pohybu
prostorovým řetězením jedné a téže fotografie, či naopak výrazově volnou
stylizací fotografického materiálu původně zaměřeného na analýzu
pohybu), a jako jejich spojnice se objevuje fenomén návodu.
Manifestovaný
realismus scén, něčeho, na co bychom mohli „opravdu“ narazit, s
předměty, které bychom mohli uchopit, paradoxně postupně prohlubuje
pocit neskutečnosti, představu hry „jako“ (romantismus lučištníka,
sentiment historie, modýlek, divadlo). Obraz přitom i ve všech
skladebných prvcích vychází z naprosto konkrétního (fotografie muže,
praktický návod, realistické zobrazení, malba celku podle předlohy).
Jsme natolik připraveni na malířskou koláž, na volné vršení a křížení
obrazů, že nás racionalita skutečnosti, při budování prostoru Tomášových
pláten hravou konstrukcí, perspektivou a stíny „figur“ překvapuje a
mate.
Do této „hry na skutečnost“ zapadají také papírové
obrazy/objekty z cyklu Ohledání místa, v nichž autor klasickou formou
obrazu měnícího se pod úhly pohledu diváka v obraz jiný, představuje
vždy různé vize místa, kde došlo ke zločinu. Hra na odhalení přitom
podsouvá otázku, zda opravdu k odhalení došlo.
Stafáž přítomnosti
je kritickým zhodnocením fenoménu skutečnosti malířskými prostředky a
současně vtipnou glosou o malířské současnosti.
Petr Kovář
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
Pohled do instalace výstavy STAFÁŽ PŘÍTOMNOSTI/ GALERIE OFF/FORMAT |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
STAFFAGE OF THE PRESENCE, OFF/FORMAT Gallery, Brno, 2014, (installation view). |
|
Die Sonne, 2014, olej na plátně, cca 130x 100 cm |
|
Jak je třeba si počínati a se stavěti při střelbě lukem, 2014, olej na plátně, 200x 160 cm. |
|
Toyen a Štýrský, 2014, olej na plátně, 28x 21 cm. |
|
Giacomo Balla, 2014, olej na plátně, 28x 21 cm. |
|
Hašek a tofu, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm. |
|
Za závěsem, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm. |
|
Luigi Russolo, 2014, olej na plátně, 120 x 120 cm. |
|
Činelistka, 2014, olej na plátně, průměr 60 cm. |
|
Zápas, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm. |
|
Pohled do instalace výstavy v galerii D9, 2014 |
|
Pohled do instalace výstavy v galerii D9, 2014 |
|
Pohled do instalace výstavy v galerii D9, 2014 |
|
Cézanne před Mánesem, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm |
|
Sasnal jako Mánes, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm. |
|
Eastern promissis II, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm. |
|
Ženská stráž, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm |
|
Mirta, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm |
|
Před sv. Václavem, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm |
|
Zátiší s knihou, 2014, olej na plátně, 80x 60 cm |
|
Sen umělcův, 2014, olej na plátně, 200x 150 cm |
|
Inside/ outside, 2014, olej na plátně, 163x 203 cm |
Žádné komentáře:
Okomentovat